§ 8. Політичний і соціальний устрій Київської Русі. Розвиток господарства Установіть відповідність між поняттями та визначеннями.
За часів правління Володимира Великого і Ярослава Мудрого сформувалася остаточно державна (інакше кажучи, політична) система Київської Русі. За своїм політичним устроєм Київська Русь була ранньофеодальною багатонаціональною імперією, подібно до імперії Карла Великого на Заході чи Хозарського каганату на Сході. Її населяли понад двадцять племен і народностей: угро-фіни і балти на півночі, слов'яни — у центрі, тюркомовні племена — на півдні. За формою правління Київська Русь була монархією. На чолі держави стояв один правитель — Великий князь київський з династії Рюриковичів. (Цікаві відомості про князів див. у додатках на с. 259). Він зосередив у своїх руках законодавчу, виконавчу і судову гілки влади. Великий князь зберігав за собою і функції воєначальника. Решта князів, що правили окремими землями, корилися і визнавали владу Великого князя київського. Такі відносини всередині панівної верстви називають васалітетом. Князівська верства була правлячим і найбільш замкненим станом у суспільстві, доступ до якого давало тільки народження. Опорою князівської влади було постійне військо — дружина. З часом роль дружинників як помічників і дорадників великого князя зменшується. Зростає вплив великих бояр, що складають найближче оточення князя. Боярська рада перебрала на себе функції давньо-слов'янської ради старійшин. Зберігаються народні збори — віча, які вирішували важливі громадські справи. З посиленням влади князя роль віча зменшується. ВІЧЕ - народні збори. МОНАРХІЯ -система управління державою одноосібним володарем — монархом. Населення Київської Русі поділялося на окремі верстви. Соціальну верхівку становили князі на чолі з Великим князем київським. Далі йшли бояри — нащадки племінних вождів і верхівки князівських дружинників. Усі вони були професійними воїнами, і військова доблесть та честь цінувались у їхньому середовищі понад усе. КИЇВСЬКА РУСЬ наприкінці X — у першій половині XI століття
|