ІСТОРИЧНА ЦІКАВИНКА Порятунок з минулого Розповідають, що в тридцяті роки XX ст., коли нищилося все, що пов'язане з релігією, Софійський собор мав бути зруйнований. Але французький письменник Ромен Ролан зустрівся з тодішнім керівником Радянського Союзу Сталіним у Москві і захистив храм, заявивши, що його не можна руйнувати хоча б тому, що збудований він Ярославом Мудрим — батьком французької королеви Анни. І вистояла Софія... Образ дочки нашого народу, французької королеви Анни впродовж тривалого часу надихає вітчизняних і зарубіжних митців на створення прекрасних літературних творів. Вона постає перед нами зі сторінок п'єси «Ярослав Мудрий» українського драматурга Івана Кочерги, роману «Диво» Павла Загребельного. За мотивами твору А. Ладинсько-го було поставлено фільм «Ярославна — королева Франції». Французька письменниця Режін Дефорж написала історичний роман «Анна Київська». 1. Чи варто руйнувати історичні пам'ятки, навіть заради спорудження дуже гарних, а може, й важливих, сучасних будівель? 1. Що означає слово «азбука»? 2. Назвіть імена перших слов'янських просвітителів. 3. Поясніть поняття «берестяні грамоти». 4. Доведіть, що в Київській державі писемність була поширена серед різних верств населення. 5. Попрацюйте в парі з товаришем: ви читаєте текст завдання, а він доповнює його відповідними словами. а) Освіта й школа на Русі перебували в руках... й були зосереджені переважно при .... б) Центрами духовного життя в Україні того часу були.... 6. Визначте, з яких джерел узяті ці уривки: а) 4..Літо 946. Ольга із сином своїм Святославом зібрала багато хоробрих воїнів і пішла на древлянську землю... І перемогли древлян. Древляни ж побігли і зачинились у своїх містах. Ольга ж ринулась із сином своїм до міста Іскоростеня, бо жителі його убили її мужа і стали з сином своїм коло міста, а древляни замкнулися в стінах і хоробро билися..., бо вони знали, що самі убили князя і на що себе прирекли б) «... Убьеть мужь мужа, то мьстить братоу брата, или сынови отца, либо отцю сына ..., аще не будеть кто мьстя, то 40 гривен за голову...» 7. Розгляньте таблички з старослов'янськими системами письма (див. с. 87, 89). Чи дуже вони відрізняються? Напишіть кирилицею сучасне ім'я (своє, товариша чи когось із рідних), наприклад: Марі А, Володимир, Аросллк. 8. Пригадайте, які твори про давньоруські часи ви вже вивчали (билини, перекази, художні твори тощо). Схарактеризуйте героїв, які вам найбільше сподобалися, розкажіть про їхні подвиги. 9. Уявіть, що «машина часу» перенесла вас до Києва XI ст. Які кам'яні споруди ви побачите у центрі міста? Опишіть їх. 10. Проаналізуйте процес формування найдавнішого варіанту української мови.
|