Переглянути всі підручники
<< < 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 > >>

 

елементів композиції свідчить про майстерність художника.

У Національному художньому музеї зберігається ікона богоматері — Одигітрії кінця XIII - початку XIV ст. з Покровської церкви м. Луцька. Її відносять до волинської школи іконопису, що, узявши за основу візантійські зразки, створила власний неповторний стиль. Зображення Діви Марії з її сином Ісусом було найпопулярнішим сюжетом. На іконі Волинської Божої Матері зображена спокійна фігура Діви Марії з дитиною на руці. Її молоде обличчя з великими, спокійними та водночас мудрими очима надихає на впевненість, ніби підтримуючи в розв'язанні життєвих проблем. У самій поставі, нахилі голови, положенні рук простежуються особлива пластика, нехарактерна для візантійського стилю.

Науковці й досі гадають, чому автор ікони написав Ісуса із суворим виразом обличчя дорослої людини. Вважають, що художникові хотілося зобразити не безсилу дитину, а сильну Боголюдину, що постраждала за людські гріхи.

Великого значення в зображеннях на іконах надавалося кольорам. Так, золотистий і жовтий символізували небесне царство, білий — перетворення небесного на землі, блакитний — небо, зелений — усе земне, різні відтінки червоного — царське, божественне походження й виявлення ласки Божої.

Ікони XIV ст. дещо відрізняються від попередніх. У них з'являється вміння поєднувати контрастні барви, емоційно насичувати образ-символ. Ці риси в майбутньому стали національною особливістю українського образотворчого мистецтва. У багатьох сучасних творах можна побачити використання мотивів середньовіччя, тяглість національних традицій.

Галицько-волинське та київське малювання стало підґрунтям українського іконного мистецтва доби Пізнього Середньовіччя.

5. Історичне значення Галицько-Волинської держави в розвитку української державності

Вивчивши історію Київської Русі та Галицько-Волинської держави, можна зробити певні висновки:

- Київська Русь була багатоетнічною державою, з якої виводять свою історію сучасні українці, росіяни, білоруси;

Ікона «Знамення » («Велика Панагія»), XII ст.

Науковці приписують

цю ікону пензлеві засновника київського малярства Алімпія. Імовірно, що її замовив митцеві Володимир Мономах. Це один із небагатьох творів руського іконописання від кінця XI й початку XII ст., що дійшов до нашого часу.

Зберігається в Росії, у Третьяковській галереї (м. Москва)

ПАНАГІЯ -

від грецьк. - пресвята; епітет Богородиці.


 

Переглянути всі підручники
<< < 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 > >>
Hosted by uCoz